Τρίτη, Μαΐου 11, 2010

«Γραφειοκρατίτιδα» και ανικανότητα

Πηγή: Καθημερινή

Tου Στεφανου Μανου*


Σύμφωνα με το παράρτημα ΙV της συμφωνίας με την Ε. Ε. /ΔΝΤ, η κυβέρνηση ανέλαβε «να αλλάξει τη νομοθεσία σε σημαντικούς τομείς υπηρεσιών. Η νέα νομοθεσία θα πρέπει να διευκολύνει την ίδρυση υπηρεσιών, μειώνοντας σημαντικά απαιτήσεις σχετιζόμενες με ποσοτικούς περιορισμούς, νομικές απαιτήσεις, μετοχικές απαιτήσεις, κατώτερες ή ανώτερες αμοιβές και περιορισμούς σε πολυτομεακές δραστηριότητες».

Τα παραπάνω συμφώνησε η κυβέρνηση με την Ε. Ε. /ΔΝΤ και κύρωσε η Βουλή στις 6 Μαΐου.

Προσυπογράφω τις κατευθύνσεις που συμφωνήθηκαν, διότι η διευκόλυνση της ίδρυσης νέων υπηρεσιών και επιχειρήσεων είναι το Α και το Ω της ανάπτυξης του ανταγωνισμού που οδηγεί στην πρόοδο και τη δημιουργία πλούτου.

Είναι ενδιαφέρον πώς ερμηνεύει αυτές τις -συμφωνημένες και ήδη νομοθετημένες- σωστές κατευθύνσεις το υπουργείο Μεταφορών (νυν Υποδομών). Το νομοσχέδιο για την «απελευθέρωση» των μεταφορών που βρίσκεται σε διαβούλευση προβλέπει τις ακόλουθες απαιτήσεις για την κυκλοφορία ενός πολύ μικρού φορτηγού Δ. Χ. 3 τόνων: Σύσταση Α. Ε. ή ΕΠΕ με μετόχους/εταίρους που παρέχουν εχέγγυα αξιοπιστίας και «κατάλληλη» οικονομική επιφάνεια, με διευθύνοντα σύμβουλο που διαθέτει επαγγελματική επάρκεια και είναι κάτοχος άδειας οδικού μεταφορέα εμπορευμάτων, που διαθέτει επαρκείς και κατάλληλους χώρους στάθμευσης και αποθηκευτικές εγκαταστάσεις για τα οχήματα. Για τη χορήγηση της άδειας πρέπει να καταβληθεί στο Δημόσιο το ποσό των 10.000 ευρώ για τον πρώτο τόνο και 3.000 ευρώ για κάθε επόμενο τόνο, δηλαδή συνολικά 16.000 ευρώ για το φορτηγάκι των 3 τόνων.

Κατά τη γνώμη μου η απελευθέρωση των μεταφορών θα έπρεπε να είναι περίπου ως εξής: Η απόκτηση π. χ. ενός μικρού φορτηγού μέχρι 3,5 τόνων και η εκμετάλλευσή του θα έπρεπε να είναι απολύτως ελεύθερη. Ολα τα μικρά φορτηγά θα είναι Ι. Χ. (είτε εκτελούν ιδιωτικές μεταφορές είτε μεταφορές για λογαριασμό τρίτων) και για την απόκτησή τους θα ισχύει ό, τι ισχύει για ένα επιβατικό Ι. Χ. Ο παραγωγός μελιτζάνας του Λεωνιδίου π. χ. θα μεταφέρει με το φορτηγάκι του τις μελιτζάνες του στη λαϊκή της Αθήνας και θα επιστρέφει γεμάτος με κάσες μπίρας και αναψυκτικών για μια ταβέρνα και μερικά τσουβάλια αλεύρι για ένα φούρνο. Θα πληρωθεί για τη μεταφορά των εμπορευμάτων και θα κόψει απόδειξη για τα λεφτά που θα εισπράξει. Επειδή με τη μεταφορά για λογαριασμό τρίτων θα κερδίσει κάτι, θα μπορεί να πουλήσει τις μελιτζάνες του φθηνότερα. Με τη δήθεν «απελευθέρωση» του υπουργείου Μεταφορών ο παραγωγός του Λεωνιδίου θα πρέπει να επιστρέψει με το Ι. Χ. φορτηγάκι του υποχρεωτικά άδειο επειδή απαγορεύεται να μεταφέρει εμπορεύματα για λογαριασμό τρίτων. Αν πάλι κρίνει ότι δεν τον συμφέρει το δικό του φορτηγό και καταφύγει σε μεταφορέα Δ. Χ. θα χρειαστεί να πληρώσει ένα κόμιστρο που θα περιλαμβάνει την απόσβεση των 16.000 ευρώ που κόστισε η «απελευθερωμένη» άδεια του υπουργείου Μεταφορών. Η «απελευθέρωση» του υπουργείου Μεταφορών θα ακριβύνει τις μελιτζάνες του Λεωνιδίου, οπότε σύντομα θα δούμε και εισαγόμενες μελιτζάνες.

Αλλά και αν κάποιος θέλει να μεταφέρει την οικοσκευή του στο εξοχικό του στο Λεωνίδιο, χάρη στη νέα «απελευθερωμένη» αγορά που διαμορφώνεται, δεν δικαιούται να νοικιάσει ένα μικρό φορτηγό Ι. Χ. κάτω των 3,5 τόνων και να κάνει μόνος του τη μεταφορά. Πρέπει οπωσδήποτε να μισθώσει ένα φορτηγό Δ. Χ. με τον οδηγό του που θα κάνει τη μεταφορά. Θα χρειαστεί βέβαια να πάει και ο ιδιοκτήτης στο Λεωνίδιο με το Ι. Χ. του για να ανοίξει το σπίτι του. Συμπέρασμα: θα πληρωθούν διπλά και τριπλά λεφτά χάρη στις «απελευθερωμένες» μεταφορές!

Οσο διασκεδαστικά ή ασήμαντα σας φαίνονται τα παραδείγματα, φωτίζουν μια εξαιρετικά δυσάρεστη πραγματικότητα. Η εφαρμογή των εκατοντάδων υποχρεώσεων που αναλάβαμε, από τη σωστή εφαρμογή των οποίων εξαρτάται η απρόσκοπτη κάλυψη των δανειακών υποχρεώσεών μας και η άνθηση του ανταγωνισμού, προσκρούει στην αθεράπευτη γραφειοκρατίτιδα, στην ανικανότητα και τα συμφέροντα των κρατικών υπηρεσιών και στις αδυναμίες των πολιτικών τους προϊσταμένων.

Η αντιμετώπιση αυτών των αδυναμιών πρέπει να γίνει κυβερνητική προτεραιότητα, πριν αποδειχθεί ότι δεν είμαστε σε θέση να ανταποκριθούμε σε όσα συνομολογήσαμε.

ΥΓ. για τον κ. υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων: Είναι λάθος να περιμένετε ότι οι υπάλληλοι του υπουργείου σας μπορούν να διαμορφώσουν ένα νομοσχέδιο για την απελευθέρωση των μεταφορών διότι, αν πράγματι τις ελευθερώσουν, θα πάψουν να έχουν λόγο ύπαρξης στο υπουργείο σας.

* Ο κ. Στέφανος Μάνος είναι πρόεδρος της ΔΡΑΣΗΣ.

1 σχόλιο:

Jim Slip είπε...

Σωστό. Η δήθεν απελευθέρωση είναι ακριβώς αυτό: δήθεν.

Ελλάδα, μια ζωή ανάποδα.